Vertech Main
Rullstorsegel
Rullstorseglet har genomgått många revolutioner och är idag ett mycket uppskattat segel av såväl cruising- som prestandaseglare. Här går vi igenom de viktigaste delarna i ett rullstorsegels uppbyggnad.
Segelyta
Segelytan bestäms av hur utbyggt storseglets akterrunda är. Generellt kan man säga att ju större akterrunda (rygg) man bygger ut desto högre prestanda får seglet. Akterstaget bestämmer hur långt bak det kan designas, men att passera det något går bra.
Vi har delat in rullstorseglen i fyra kategorier, vilket gör det enklare att hitta seglet som passar dig och din båt bäst.
FM1: Underskuret segel.
Negativ akterrunda utan lattor resulterar i liten segelyta och mycket låg prestanda. Långseglare kan välja detta för att minimera skaderisk.
FM2: Något positiv akterrunda.
Korta vertikala lattor hjälper till att hålla ut en sparsam akterrunda.
FM3: Vertech Main – utbyggd akterrunda.
Detta är Lundh Sails patenterade rullstorsegel och vår vanligaste modell med vertikala fullängdslattor och hög prestanda. Förädlad med flera korta lattor utmed akterliket.
Vertech Main Original
Vertech Main 2021
FM4: Vertech T20, T 35 och T50
Större och effektivare yta med utbyggt fallhorn.
T20
T35
T-50
Lattor
De vertikala lattorna tillverkas av cylindrisk homogen glasfiber och avslutas i bägge ändarna med rostfria ändbeslag som sparar seglet från slitage. Fullängdslattor levereras odelade i en kringla för enkel transport. Att undvika kopplingsstycken ger bättre förutsättningnar för en problemfri latta.
Platta lattor har vi till master vars segelspringa är smal.
Seldén-master har 13 mm medan andra har mellan 11 och 8 mm.
Våra runda lattor är 8 – 10 mm
UV-skydd
Skothornet på ett rullstorsegel är alltid exponerat för solljus och kräver ett UV-skydd. Vi använder ett påsytt UV-skydd från Sunbrella med mycket hög kvalitet. Vanligast är grå, men även andra färger finns att tillgå.
Klassmärke och segelnummer
För att identifiera din båt monterar vi ett klassmärke (logotyp) i seglet och ett segelnummer. Ett segelnummer kan vara tilldelat av Svenska seglarförbundet, båtens tillverkningsnummer eller t.ex. de tre sista siffrorna i skrovnumret.Alla klassmärken och segelnummer skärs ut maskinellt i färgerna blå, röd, svart, grön eller vit.