Storsegel, fock och genua.

Tips och idéer för dig som skall beställa seg

Valet av utrustning hänger samman med hur båten skall användas, besättningens storlek och vilka önskebilder du vill uppleva. En och samma båt kan se ut på olika sätt.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är x-412-fl-scaled.jpg

Fockbåten

har ett försegel som slickar spridarna, vilket ger maximal yta inom förtriangeln och är effektivt, då vindhastigheten mellan för- och storsegel ökar i passagen. En fock med inåt jålat akterlik blir mindre och läcker ut lufttrycket. Skön känsla med mycket god sikt runt om. Kompletterar gärna med Code 1 på rulle, då fockens kraft avtar när man faller av mot halvvind. På plattare kurs blir det gennaker med strumpa eller att man seglar “butterfly” med codeseglet. Storseglet på ena sidan, coden på andra.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är FRAGA_LUNDH-ais2.jpg

Genuabåten

Genuan är ett allroundsegel som håller båten på hög fart till något under halvvind. Sikten föröver på lä sida är ett bekymmer men nan får hålla ett vakande öga över lä situation. På plattare kurs rullar man ut Top Down Gennaker som är fyllig som en allround spinnaker. För spinnakerseglaren drar man upp den lilla plana istället. Plattar det av mer blir det den stora spinnakern och då kan man gå “dead down” helt platt, vilket är mums för vissa båttyper som har sin bestämda fart i vatten och inte kan plana iväg.

Modellprogram

Storsegel special

Storsegel designas med olika ryggmått. Ju större rygg desto mer kraft, vilket kan påverka lovgirigheten, både positivt och negativt.

Konventionellt storsegel

Rigg med raka spridare

välj genomgående lattor, M3.

Bakåtsvepta spridare > 30 grader

M2 passar bättre då undre lattorna annars tar i toppvant och vränger sig vid undanvindssegling.

Lattor

Mixade platta och runda lattor i glasfiber och kolfiber.

Lattboxar

Lattorna spänns upp med lattboxar med justeringsskruv. Från 30 fot.

Travare

Gärna lågfriktionsvagnar, finns i flera fabrikat. Från 30 fot

Rev

Antal rev 2. Obs för “single line reef” som begränsar revhöjden till bommåttet E – ca 80 cm. Är bommen 4 meter kan rev 2 sitta 3,2 m upp. 3:e revet kan sitta högt på 40 % av mastliket, P-måttet. Det monteras på klassiskt vis genom att framtill bindas och i akterkant ha revlinan kommande ut från bomnocken.

Rullstorsegel

Vår klassiska modell FM3, med patent från -90 talet, är upptoppad med ett antal kortare lattor i topp och utmed akterlik. Enastående mix av kraft och funktion. Upp till 50 fot utrustas med 8 mm runda homogena lattor i glas- och kolfiber. Det långa lattorna är utan skarvar. FM3 har motsvarande storlek som M2 = FM3 är som ett standard storsegel med lattorna andra vägen.

Rullförsegel

Rullgenua 140% är vanligt förekommande. Skothorn i mantågshöjd och tar sig lätt runt masten. Kraft och funktion i samverkan. Utrustas med rullkompensator som gör seglet planare vid inrullning.
Rullfock kan anpassas till självslående system, om fördäcket är fritt från babystag. Skothornshöjd i mantågshöjd eller deck sweeping. Master med bakåtsvepta spridare bjuder in superseglet FJ3, som skjuter rygg och är maximalt stort. Vi har nu även FJ3 med korta lattor, vilket underlättar vid segelskifte.

Material och konstruktion

När du berättar för oss hur båten skall användas och vad du vill uppleva, har vi svaret på vilka material och konstruktionsval som finns.

Undanvind

Peke har blivit mycket vanligt. Det erbjuder möjlighet att välja till ett segel som ger extra kraft, såsom Codesegel med rullsystem. Ofta till stor glädje för den lilla besättningen som kan sätta segel redan i hamn. Andra lösningar, såsom bärgarstrumpa, hjälper oss att kontrollera ett stort segel.